Ny webb och uppdaterad app
Vi lanserar nu en ny webb och en uppdaterad app. Nu blir det enklare att hitta det du söker – med tydligare trafikinformation, bättre tillgänglighet och mer inspiration till resor i Norrtågland.
- Publicerad:
- Uppdaterad:
Innehåll
Varför gör vi detta just nu?
I samband med operatörsbytet till VR tar Norrtåg hem både försäljning och marknadsföring, som tidigare legat på våra operatörer. Det gör vi för att kunna prioritera resenärernas behov ännu tydligare, stärka den lokala närvaron och arbeta mer direkt utifrån regionernas intressen.
– När vi tar hem försäljning och marknadsföring kan vi snabbare testa, lära och förbättra. Det gör att vi kan prioritera det som är viktigast för våra resenärer – och skapa ett mer levande Norrtåg med både nytta och inspiration, säger Teresa Bergner, Marknads- och försäljningschef på Norrtåg.
Förbättrad tillgänglighet
En viktig del i ombyggnaden är att göra webbplatsen mer tillgänglig för alla. Vi utvecklar med fokus på WCAG samtidigt som vi haft ett tydligt ’mobile first-tänk’ i designprocessen. Det betyder i praktiken att fler ska kunna använda webbplatsen oavsett behov eller hjälpmedel.
– När vi bygger mer tillgängligt blir det inte bara bättre för några, det blir bättre för alla. En tydligare struktur, enklare språk och mer förutsägbara flöden ska göra att du enklare hittar det du söker efter, säger Terese Lind, CX-utvecklare Norrtåg.
Vi vill också göra det lätt att få hjälp när du behöver det, med tydligare vägar till kundservice och generellt tydligare information på hela webbplatsen.
Händelser i trafiken
Trafikinformationen är ett av webbens mest besökta innehåll – och det är lätt att förstå varför. När något händer vill man snabbt få svar: Vad gäller? Hur stor blir påverkan? Finns ersättningstrafik? Berör det min avgång?
– Trafikinformationen är högt prioriterad hos oss. Vi kommer fortsätta utveckla den tillsammans med vår nya operatör VR, som ansvarar för trafikhanteringen och mycket av kommunikationen vid störningar, säger Terese.
I appen hittar du avgångstider baserade på Trafikverkets data. Där kan du som resenär prenumerera på en sträcka och få notiser vid förseningar och störningar. I webben samlar vi mer övergripande information, sorterad per linje – till exempel inställda tåg, ersättningsbussar och planerade banarbeten som påverkar trafiken framåt. För mest aktuell avgångsinformation hänvisar vi till appen. SMS skickas också till dig som köpt biljett via oss.
Appen utvecklades från början med pendlarens behov i fokus. Som pendlare ”bokar” man sällan resor, utan vill följa trafiken på sin linje, både just nu och framåt. Samtidigt är appen ett stöd även för dig som reser mer sällan, till exempel genom att söka på specifika tågnummer och följa en avgång.
På sikt är målet en sömlös upplevelse mellan webb och app.
Förbättrar utifrån feedback
I arbetet med nya webben har vi lyssnat in vad våra resenärer efterfrågar. Sammanfattat handlar det om att webb och app ska bidra till mindre letande, mer överblick och tydligare svar. Vi fortsätter att arbeta nära våra resenärer för att skapa en ännu bättre upplevelse – med tydligare trafikinformation och mer inspiration för att upptäcka vårt Norrtågland.
Mest besökta sidor – hitta rätt
- Hur hittar jag trafikinformation?
Tidigare ’Trafikinformation’ hittar du nu under Trafikläget, där kan du sortera på idag, imorgon och framöver. För att du enklare ska hitta de tåg som intresserar dig, sorteras tågen på linje-nivå. - Vart kan jag resa, vad finns att upptäcka?
Erbjudanden och inspiration hittar du under upptäck och biljetter och rabatter
Under Norrtågs Linjer hittar du vilka stationer du kan åka till hitta din specifika resa under resesök - Hur ser jag hur tåget ska gå framöver?
T.ex. inför semester eller inför köp av periodkort. Tidigare ’Planerade Trafikstörningar’ hittar du nu under trafikläget genom att klicka på framöver / banarbeten. Tidigare ’Tidtabeller’ hittar du fortsatt under tidtabeller. - Hur kommer jag i kontakt med er?
Tidigare ’Kundcenter’ hittar du nu under Kundservice